Innovatie in de fysiotherapie: online coaching /leefstijl coaching

Deze maand heeft Kirsten Baane voor haar ‘ Innovatie in de Fysiotherapie’ reeks voor Medisch Ondernemen de 33-jarige Guus van der Valk, praktijkeigenaar van Movero Vita geïnterviewd over zijn online coachen activiteiten. Hij is naast praktijkeigenaar, lifestylecoach bij Personal Body Plan. Hij begeleidt mensen (online) op het gebied van gedrag, training, voeding en herstel. Hier staat hij 7 dagen per week, 365 dagen per jaar om 05.00 uur voor op!

Hoe ben jij lifestylecoach geworden?

innovatie in de fysiotherapie, fysiotherapie, online coaching, health, zorg, online-marketing, communicatietip, fysiopraktijk, fysiotherapiepraktijk, promotie, innovatie“Toen ik in 2012 stopte met handbal, ging er een wereld voor me open. Ineens had ik vrije tijd. Ik ging veel feesten met mijn vrienden en lette nog maar amper op mijn eetpatroon. Voor ik het wist woog ik 100 kilo en besefte ik dat het zo niet langer kon. Ik begon zelfstandig met afvallen, maar lichter dan 88 kilo werd ik niet. Via een advertentie op Facebook werd ik geattendeerd op Personal Body Plan. Ik ging aan de slag met een lifestylecoach. Met zijn hulp veranderde ik mijn levensstijl en mindset. Personal Body Plan was ook enthousiast en vroeg of ik interesse had om ook andere mensen te gaan coachen bij hun proces naar een fittere en betere versie van zichzelf.”

Wat houdt het Personal Body Plan precies in en wat is jouw specifieke rol?

“Personal Body Plan heeft 8 verschillende plannen ontwikkeld. Elk plan heeft een eigen doel: een gespierd lichaam, afvallen of je voorbereiden op een sportevenement. Wij richten ons op een verandering in iemands levensstijl. We maken deelnemers bewust van hun eigen ongewenste gedrag en gewoontes en helpen ze hierbij. We sturen hierbij aan op zelfmanagement. Deelnemers krijgen elke dag een les over de verschillende pijlers en hebben 7 dagen per week, 365 dagen per jaar, dagelijks 1 tot 2 keer via de chat contact met hun coach. I k beantwoord vragen van deelnemers en geef tips. Deelnemers vullen dagelijks een vragenlijst over voeding, training en herstel in. Hierop geef ik feedback. Daarnaast reageer ik op de challenges die bij de dagelijkse lessen horen. Om mijn kennis up-to-date te houden volg ik regelmatig webinars en workshops binnen het Personal Body College. Ons programma is volledig evidence based.”

Hoe combineer je dit met je werk als fysiotherapeut?

“Ik sta elke dag om 05.00 uur op zodat ik, voor ik naar de praktijk ga, zo’n anderhalf uur kan coachen. Na het werk coach ik nog 45 minuten. Ik vind het ontzettend leuk om te doen. Het geeft mij veel voldoening. Gezien mijn achtergrond word ik ook aan deelnemers gekoppeld die lichamelijke klachten (gehad) hebben of aan het revalideren zijn. Bij het bereiken van het hun doel, houd ik rekening met deze klachten.”

Hoe worden de verschillende specialisaties bij elkaar gebracht?

“Het plan bestaat uit vier pijlers: gedrag, training, voeding en herstel. Achter de schermen werkt per pijler een expert die alles weet over het onderwerp en altijd op de hoogte is van het laatste nieuws en de trends. Deze experts schrijven voor hun pijler een plan voor de deelnemers en zijn bereikbaar voor vragen van lifecoaches. Het contact tussen de lifestylecoaches en experts verloopt via Yammer. Hier kunnen we updates en bestanden delen, vragen stellen en zoeken in eerder gestelde vragen. Om onderwerpen gemakkelijk terug te vinden, maken we gebruik van hashtags.”

e-health, innovatie, fysiotherapie, fysiopraktijk, fysiotherapeut, fysiotherapiepraktijk, zorg, eerstelijns, promotie, communicatie, online-marketing, promotietip, communicatietip, online zichtbaarheid, social media

 

Maak je ook gebruik van social media? 

“Sinds ik lifestylecoach ben, gebruik ik Facebook en Instagram op een zakelijke manier. Eerst accepteerde ik geen patiënten en plaatste ik alleen maar privéfoto’s. Nu plaats ik juist foto’s over training, voeding, resultaten en struggles. Zo zien mijn deelnemers dat zij niet de enige zijn die keihard werken. Ik vind het nog leuker om mijn deelnemers te volgen. Erg leuk om te zien hoe zij je adviezen toepassen en welke resultaten ze daarmee bereiken. Ook reageer ik op berichten om ze te motiveren en een hart onder de riem te steken.”

In hoeverre past Personal Body Plan bij de huidige markt?

“Tegenwoordig zijn we steeds meer bezig met een gezonde levensstijl. Aan de andere kant hebben steeds meer mensen te kampen met overgewicht en een slechte levensstijl. De markt is tegenwoordig gericht op gemak. Mensen koken met pakjes, eten kant-en-klare maaltijden en worden er conserveringsmiddelen toegevoegd aan producten zodat ze langer houdbaar zijn en altijd beschikbaar. Internet is een onmisbare bron van onder andere tegenstrijdige informatie over wat wel en niet goed is voor je lijf. Als lifestylecoach ga ik met de deelnemer op zoek naar de weg die voor hem/haar het beste werkt in het leven. Wat immers werkt voor mij, hoeft voor iemand anders niet te werken.”

Welke kansen zie je voor de zorgbranche?

“Het concept is breed toepasbaar. Zorgprofessionals kunnen plannen ontwikkelen gericht op specifieke klachten en deelnemers begeleiden via online tools. Dit past bij de behoefte van mensen aan alle informatie op één plek en een expert die 24/7 voor ze beschikbaar is.”

 

Recommended Posts

Leave a Comment