Werkt social media binnen de zorg WEL of NIET?

“Social Media werkt niet voor onze praktijk”, ” Mensen liken onze berichten niet”, ” Wij weten niet wat wij erop moeten plaatsen”, ” Wij hebben geen tijd om het bij te houden”, ” Niemand voelt zich verantwoordelijk binnen de praktijk”. Klinken deze argumenten je bekend in de oren?

Wij hebben alle argumenten al een keer voorbij horen komen. Waarom ‘werkt’ Social Media bij sommige praktijken heel goed en komt het bij andere praktijken gewoonweg niet van de grond? En waar maak je uit op of social media wel of niet goed werkt? Het aantal pagina likes? Het aantal berichten likes? Het aantal reacties op berichten? Het aantal vragen via de live chat? Of bijvoorbeeld het aantal doorkliks naar je website? Wordt hier over nagedacht binnen de praktijk? Of wordt social media meer een doel op zich?

Om antwoord te geven of social media WEL of NIET werkt voor je praktijk, is het belangrijk dat je eerst meer weet van social media. Het verschil tussen de kanalen, waar ze voor bedoeld zijn en wat de do’s & don’ts zijn. Je kunt dan zelf invullen of binnen jouw praktijk social media WEL of NIET de juiste communicatiekanalen zijn om in contact te komen met jouw doelgroepen (dit hoeven niet alleen potentiële patiënten te zijn, maar kunnen ook andere medische specialisten, wethouders, sportverenigingen etc. zijn. Dit is afhankelijk van je doelen).

In deze blog geef ik meer algemene social media inzichten. In mijn volgende blogs zal ik dieper ingaan op de algemene social media do’s & don’ ts en daaropvolgend van de belangrijkste social media kanalen.

Eerst wat algemene social media insights en trends waar je rekening mee moet houden

  • De top 5 social media platformen

Dat Facebook in de top 5 voorkomt zal je waarschijnlijk niet verbazen. Als je bedenkt dat alleen al 10,4 miljoen Nederlanders gebruikmaken van Facebook, dan kun je 1 conclusie wel trekken:  jouw (potentiële) patiënten bevinden zich wel degelijk op social media. Whatsapp is voor de meeste mensen de verrassing in het rijtje, zeker omdat whatsapp ook nog op kop staat. Whatsapp is wel degelijk een zeer belangrijk social media platform en wordt ook steeds vaker voor zakelijke doeleinden ingezet. Hier ga ik in een volgend blog dieper op in.

  • Video-content gaat een nog prominentere rol innemen.

Facebook gaf eind 2017 aan te verwachten dat binnenkort 70 procent van alle content op haar platform video zal zijn, en Cisco denkt zelfs dat 80 procent van alle traffic op internet in 2019 video zal zijn. Wil je aantrekkelijke content bieden, dan zul je als praktijk meer en meer aan de slag met video moeten gaan om je doelstellingen te behalen. Video-content klinkt al snel prijzig en ingewikkeld, terwijl het vooral gaat om het toevoegen van beweging aan je content of eenvoudige korte video’s. Animatie, stop motion, cinemagraphs, allemaal vormen van video die goed in te zetten zijn en kostenefficiënt kunnen worden ontwikkeld.

  • Live streaming is de trend van 2018.

2017 was het jaar dat livestreamen echt doorbrak binnen social media. Tenminste, aan de kant van de gebruiker. Ook praktijken ontdekken nu steeds meer livestreaming, bijvoorbeeld via Instagram Stories, maar het gebruik is nog heel summier.

  • Messaging platformen nemen de sociale markt steeds meer over.

Messing platformen vormen een van de voornaamste trends op social media voor de komende jaren. Het is een perfecte manier om een-op-eencommunicatie te combineren met geautomatiseerde communicatie. De potentie ligt daarbij niet enkel binnen het domein van service, maar ook binnen het commerciële domein. Messengergiganten WhatsApp en Facebook Messenger implementeren in rap tempo advertentievarianten waarmee je zeer gericht een-op-eenconversaties met je klanten kunt starten. Door bereikbaar te zijn voor patiënten via messenger platformen, verhoog je aanzienlijk de betrokkenheid en loyaliteit van je patiënten.

  • Kwaliteit boven kwantiteit.

Minder content, maar van een veel betere kwaliteit. Nadat er jarenlang vooral veel werd gepost kwamen de social media platformen tot het inzicht dat meer niet altijd beter is en wordt het nu zelfs afgestraft door het bereikpercentage te verlagen als er geconstateerd wordt dat er te weinig response is op je berichten. Posten om het posten is niet meer. De content moet kwalitatiever, wordt beter gemeten en moet aansluiten in de algehele marketingstrategie.

  • Mobiel is het belangrijkste device geworden.

Meer dan 80 procent van alle tijd die we besteden op social media, wordt gespendeerd op mobiele devices. Wij kijken gemiddeld maar liefst 150 keer per dag op ons mobieltje. Kortom, jouw social media beleid moet vooral gericht op mobiel zijn! Houd daar rekening mee bij het maken van video en beeld, gebruik veel ingezoomde beelden die krachtig overkomen op een mobiel scherm.

  • Het einde van organisch bereik is bijna daar

De tijd dat bedrijven op social media organisch bijna hun hele doelgroep bereikten is allang voorbij. Met massa’s aan berichten op alle social media kanalen wordt het steeds lastiger om je volgers te bereiken. Teruglopend organisch bereik vraagt dus om nieuwe manieren van social media marketing. Sociale netwerken willen dat je gaat betalen voor de verspreiding van jouw content. Social media wordt steeds meer performance driven. Alleen met budget zul je de doelstellingen van je praktijk gaan behalen. Gelukkig zorgt de juiste content in combinatie met de juiste targeting ervoor dat je de communicatie vanuit jouw praktijk toch effectief kunt inzetten. Het is nu dus nog belangrijker om een slimme social media strategie te bepalen.

Nu je op de hoogte bent van de belangrijkste ontwikkelingen en trends op dit moment, ga ik in mijn volgende blog dieper in op de algemene social media do’s & don’ts. Ik hoop dat je ik je hiermee weer wat stof tot nadenken heb mogen geven. Kun je hulp gebruiken bij je social media beleid? FysioPromotor kan je helpen van strategie tot uitvoering. Wij zijn slechts een telefoontje, appje of Facebook berichtje van je verwijderd!

 

 

Recommended Posts

Leave a Comment