Social media Do’s & Don’ts

do's & don'ts social media, social media in de zorg, social media beleid, social media fysiotherapie, social media zorg, facebook zorg, Facebook fysiotherapie, instagram zorg, instagram fysiotherapie, instagram fysiopraktijk, facebook fysiopraktijk, linkedin fysiopraktijk, linkedin fysiotherapie, twitter zorg, twitter fysiotherapie, twitter fysiopraktijk, promotiebureau zorg, promotiebureau fysiotherapie, online marketingbureau fysiotherapie, online marketingbureau zorg, social media bureau zorg, social media bureau fysiotherapie, nieuwe praktijksite, nieuwe website fysiotherapie, nieuwe site zorg, online communicatiebureau zorg, online communicatiebureau fysiotherapie

In mijn vorige blog heb ik de social media trends & ontwikkelingen van dit moment besproken. Nu krijg je meer inzicht in de belangrijkste Social Media Do’s & Don’ts.

Wat zeggen paginalikes of volgers? Niet veel als de interactie op de pagina ontbreekt. Waar zit jouw doelgroep op te wachten? Is dat hetzelfde als wat je te melden hebt? Op welke manier betrekt je jouw doelgroep bij jouw plannen of zend je alleen maar jouw boodschap?

Wil je echt iets bereiken met social media? Wees dan vooral SOCIAAL!

Wat zijn de absolute do’s & don’ts voor social media? Ik geef je de belangrijkste do’s en don’ts!

  1. Neem social media serieus – absolute DO

De eerste fout die veel organisaties (niet alleen zorginstanties) maken is dat er geen social media beleid is binnen de organisatie. Dat betekent dat het bijhouden van de social media accounts een doel op zich wordt, in plaats van een middel dat moet bijdragen om een doel te bereiken. Social media kanalen bieden een heel mooi podium om met jouw bestaande klanten/stakeholders te communiceren evenals om met potentieel nieuwe klanten/samenwerkingspartijen in contact te komen. Echter net als elk ander communicatiekanaal, zoals de praktijkwebsite, praktijkbrochures en nieuwsbrieven, dien je social media serieus te nemen en er een vast onderdeel van te maken binnen jouw totale communicatiebeleid.

  1. Formuleer eerst jouw doelstellingen en doelgroepen,  kies daarna pas jouw kanalen – absolute DO

do's & don'ts social media, social media in de zorg, social media beleid, social media fysiotherapie, social media zorg, facebook zorg, Facebook fysiotherapie, instagram zorg, instagram fysiotherapie, instagram fysiopraktijk, facebook fysiopraktijk, linkedin fysiopraktijk, linkedin fysiotherapie, twitter zorg, twitter fysiotherapie, twitter fysiopraktijk, promotiebureau zorg, promotiebureau fysiotherapie, online marketingbureau fysiotherapie, online marketingbureau zorg, social media bureau zorg, social media bureau fysiotherapie, nieuwe praktijksite, nieuwe website fysiotherapie, nieuwe site zorg, online communicatiebureau zorg, online communicatiebureau fysiotherapie

Wat wil je bereiken met social media? Op welke manier past het social media beleid binnen het totale beleid? Als je weet welke doelstellingen en doelgroepen je wilt bereiken (bijvoorbeeld komend jaar), dan krijg je automatisch meer richting hoe je jouw communicatie het beste uit kunt zetten en welke kanalen daar dan voor geschikt zijn.

Praktijkvoorbeelden:

Doelstelling 1: Onze praktijk moet komend jaar 10% meer omzet binnenhalen via DTF. Deze omzet willen wij vooral binnenhalen door meer de jongere doelgroep aan te spreken die zelf actief op zoek is naar oplossingen voor hun aandoeningen.

Jongeren bevinden zich vooral online. Wij willen dan ook een actief Facebook en Instagram beleid voeren en deze accounts specifiek inzetten om jongeren aan te spreken.

Doelstelling 2: Wij willen meer aan klantbinding doen. Op dit moment hebben wij een klantverloop van 15% per jaar, dit willen wij verlagen naar 7,5% komend jaar. Wij zien dat het verloop vooral zit in de leeftijdscategorie 20-40 jaar.

Deze leeftijdscategorie heeft over het algemeen een volle agenda en wil kort en krachtig weten wat wij als praktijk te bieden hebben. Vaak hebben ze ‘s avonds even een momentje voor zichzelf en zijn dan actief op social media. Hier willen wij dan ook in contact blijven treden met deze doelgroep.

  1. Gebruik het kanaal waar het voor bedoeld is BE SOCIAL! – Absolute DO

Als je de doelstellingen en doelgroepen hebt bepaald, begint het echte werk eigenlijk pas. De grootste uitdaging voor veel organisaties is om echt SOCIAAL te zijn op social media. Elk social media kanaal heeft zijn eigen functie en doelgroep. Als je vanuit bovenstaande voorbeelden vooral actief bent op Facebook en Instagram is het belangrijk dat je jouw boodschappen om weet te zetten in een sociaal aantrekkelijk jasje.

Uitgaande van doelstelling 1, betekent het dat je jongeren moet triggeren om in beweging te komen. Een boodschap over valpreventie zal bij deze doelgroep dus niet aanspreken. Jongeren houden van selfies, van delen, van winacties, korte bondige en actiegerichte boodschappen en vooral beelden. Betrek dus de jongere doelgroep bij jouw boodschap. Door bijvoorbeeld vragen te stellen per onderwerp wat ze aanspreekt en hier een prijsvraag aan te koppelen. Ook is het belangrijk dat je de interactie aangaat. Als je reacties krijgt, reageer dan ook op de reacties. Krijg je vragen via messenger, dan is het belangrijk dat de vragen binnen een aantal uur beantwoord worden.

Praktijkvoorbeelden van sociale doelgroepgerichte berichten:

Zie jij op deze echo welke blessure dit is? Zet in een reactie jouw antwoord. Wij verloten tussen de juiste antwoorden een gratis sportclinic, whoehaaa!! P.s. natuurlijk kun je bij een sportblessure ook terecht voor een echo in onze praktijk.

do's & don'ts social media, social media in de zorg, social media beleid, social media fysiotherapie, social media zorg, facebook zorg, Facebook fysiotherapie, instagram zorg, instagram fysiotherapie, instagram fysiopraktijk, facebook fysiopraktijk, linkedin fysiopraktijk, linkedin fysiotherapie, twitter zorg, twitter fysiotherapie, twitter fysiopraktijk, promotiebureau zorg, promotiebureau fysiotherapie, online marketingbureau fysiotherapie, online marketingbureau zorg, social media bureau zorg, social media bureau fysiotherapie, nieuwe praktijksite, nieuwe website fysiotherapie, nieuwe site zorg, online communicatiebureau zorg, online communicatiebureau fysiotherapie

Herken jij wie dit is op de foto?? Wie o wie is deze bekende Nederlander die bij ons onder behandeling is?? Onder de goede antwoorden verloten wij een vijftal persoonlijke items van deze persoon met handtekening ;-).

do's & don'ts social media, social media in de zorg, social media beleid, social media fysiotherapie, social media zorg, facebook zorg, Facebook fysiotherapie, instagram zorg, instagram fysiotherapie, instagram fysiopraktijk, facebook fysiopraktijk, linkedin fysiopraktijk, linkedin fysiotherapie, twitter zorg, twitter fysiotherapie, twitter fysiopraktijk, promotiebureau zorg, promotiebureau fysiotherapie, online marketingbureau fysiotherapie, online marketingbureau zorg, social media bureau zorg, social media bureau fysiotherapie, nieuwe praktijksite, nieuwe website fysiotherapie, nieuwe site zorg, online communicatiebureau zorg, online communicatiebureau fysiotherapie

  1. Zorg voor visuele ondersteuning – absolute Do

do's & don'ts social media, social media in de zorg, social media beleid, social media fysiotherapie, social media zorg, facebook zorg, Facebook fysiotherapie, instagram zorg, instagram fysiotherapie, instagram fysiopraktijk, facebook fysiopraktijk, linkedin fysiopraktijk, linkedin fysiotherapie, twitter zorg, twitter fysiotherapie, twitter fysiopraktijk, promotiebureau zorg, promotiebureau fysiotherapie, online marketingbureau fysiotherapie, online marketingbureau zorg, social media bureau zorg, social media bureau fysiotherapie, nieuwe praktijksite, nieuwe website fysiotherapie, nieuwe site zorg, online communicatiebureau zorg, online communicatiebureau fysiotherapie

Wist je dat wij visuele content 600.000 keer sneller opnemen dan tekstuele content? De updates, tweets en berichten vliegen ons dagelijks om de oren. We krijgen reusachtige hoeveelheden informatie te verwerken. Om niet gek te worden, gaan we filteren. En wat valt er dan op? Juist, visuele content zoals foto’s, afbeeldingen en video’s. Als de visuele content aanspreekt, nemen wij pas de moeite om ook de berichttekst te lezen. Wees ook creatief met de visuele uitingen. In mijn vorige blog heb je kunnen lezen, hoe belangrijk video content is en YouTube als media kanaal.

  1. Gebruik van stockbeelden/video’s- absolute Don’t

do's & don'ts social media, social media in de zorg, social media beleid, social media fysiotherapie, social media zorg, facebook zorg, Facebook fysiotherapie, instagram zorg, instagram fysiotherapie, instagram fysiopraktijk, facebook fysiopraktijk, linkedin fysiopraktijk, linkedin fysiotherapie, twitter zorg, twitter fysiotherapie, twitter fysiopraktijk, promotiebureau zorg, promotiebureau fysiotherapie, online marketingbureau fysiotherapie, online marketingbureau zorg, social media bureau zorg, social media bureau fysiotherapie, nieuwe praktijksite, nieuwe website fysiotherapie, nieuwe site zorg, online communicatiebureau zorg, online communicatiebureau fysiotherapie, stockfoto's fysiotherapie

Helaas wordt er nog steeds heel veel gebruik gemaakt van stockbeelden en video’s. Soms heb je geen keuze, alleen in de regel is het toch echt een absolute NO GO. Stockbeelden en video’s geven geen goed beeld van de organisatie en de mensen erachter. Het roept geen betrokkenheid op en mensen zijn er over het algemeen niet gevoelig voor. Daarnaast moet je er ook nog eens heel alert op zijn of het wel rechtenvrije afbeeldingen zijn. Eigen visuele content is dus essentieel bij een succesvol social media beleid. De visuele content hoeft overigens niet van hoge kwaliteit te zijn. Denk aan de selfie generatie.

  1. Alleen maar zenden – absolute Don’t

Een valkuil waar nog steeds veel organisaties intrappen, is dat social media puur als zend medium wordt ingezet. Social media zijn niet bedoeld om alleen maar je boodschap te zenden of over jezelf te praten. In een echt gesprek is er toch ook interactie? Je luistert, stelt vragen, reageert en vice versa. Waarom is het dan toch zo moeilijk om dit ook op social media te doen? Vraag mensen om hun mening en ervaringen. Bedank vervolgens de mensen ook voor het geven van feedback. Alle beleefdheidsetiketten die wij wel hebben in het dagelijks leven, lijken wij op socia media te vergeten.

In de komende blogs licht ik elke keer 1 social media platform uit en ga dieper in op de Do’s & Don’ts van dat betreffende platform, startende met mijn volgende blog ga nog steeds 1 van de grootste social media kanalen wereldwijd, namelijk Facebook!

Ik hoop dat ik je hiermee weer wat stof tot nadenken heb mogen geven. Kun je onze hulp gebruiken bij jouw social media beleid? FysioPromotor kan je helpen van strategie tot uitvoering. Wij zijn slechts een telefoontje, appje, linkedIn of Facebook berichtje van je verwijderd!

Lees ook: werkt social-media-binnen-de-zorg-wel-of-niet?

 

 

Recent Posts

Leave a Comment