BLOG: Utrecht Centraal en een wereldrecord verder – Ode aan de actieve reiziger

Op 7 september 2012 had Aries Merritt uit de Verenigde Staten 12,8 seconden nodig om een afstand van 110 meter af te leggen. In diezelfde afstand nam hij 10 hordes van elk 1,067 meter hoog.  Een wereldrecord op de internationale atletiekbanen. Op 13 april 2019 doet Iman Padmos uit Nederland over diezelfde afstand 42,7 seconden, wanneer de trein van Utrecht naar Amsterdam niet van spoor 4, maar van spoor 9 vertrekt. Nu stond er niet om elke 9,14m een horde, maar ook een spoorwissel gaat niet zonder slag of stoot. Mijn punt; Ben jij er eigenlijk wel van bewust hoeveel hordes jij per (werk)dag neemt en waarom je dan eigenlijk heel goed bezig bent?

Reizen – hardlopen voor gevorderden

Dagelijks reizen er alleen per trein al ± 1,1 miljoen passagiers door heel Nederland. Met name in de spits is het dan ook hardlopen voor gevorderden om van bestemming A naar bestemming B te komen. Niemand staat er waarschijnlijk echt bij stil, maar ook reizen draagt bij aan je dagelijkse portie beweging om gezond te blijven.

Ik hoor je denken; leuk een sprintje van stationshal naar spoor of van bushalte naar metro, maar super intensief is het niet. Hoe kan dit dan invloed hebben op mijn gezondheid?!

Fitter lichaam

Voor fysiotherapiepraktijken houden mijn collega’s en ik al het gezondheidsnieuws bij. Eind 2018 werd er in de Verenigde Staten een nieuwe richtlijn voor bewegen gepubliceerd. In deze richtlijn is aangetoond dat zelfs al een klein beetje bewegen, veel gezondheidswinst oplevert! Interessant nieuws om te gebruiken voor onze blogs voor fysiotherapiepraktijken, maar ook om zelf bij stil te staan!

Het advies is om per week minimaal 150 minuten (2.5uur) matig intensief te bewegen, dit houdt in; wandelen, rustig fietsen, traplopen en zelfs huishouden helpt mee aan een fitter lichaam. Het is namelijk zo; ben je langer dan 10 minuten bezig, dan spreekt je lichaam je vetreserves al aan!

Terug naar de hordes; denk eens aan je medereizigers die ook net te horen hebben gekregen dat hun trein aan de andere kant van het station vertrekt, net nu ze eigenlijk al veel te laat zijn door 5x op snoozen te drukken in de ochtend. Niet te vergeten dat er soms ook uit het niets een prullenbak of bankje op je pad kan staan waardoor je onverwachts je freerun talenten naar boven moet laten komen.  🏃‍♂💨

Hoef je eens een keer niet te haasten, is er altijd nog die trap die je hoe dan ook moet beklimmen. Het zijn slechts een paar hordes die je tegen kunt komen waardoor je lichaam al meer moet doen dan het gebruikelijke en dus goed voor je gezondheid is. Voel je zweet of ben je buiten adem? Gefeliciteerd, je hebt zojuist hoog intensief bewogen en dat is nog beter voor je lichaam! 💪🏼

Nu het lekkerder weer wordt, moet het makkelijk zijn om per dag wat extra meters te maken;

  • Stap eens een halte eerder uit en loop (of sprint 😁) de laatste meters richting het werk.
  • Moet je vanaf centraal station met de bus of tram naar je eindbestemming? Ik ben er van overtuigd dat jij dit ook met de fiets kunt doen! Jij ook??
  • Moeite met bewegen? Nederland kent 28.940 BIG geregistreerde fysiotherapeuten die jou graag bij je klachten helpen!

Je zult merken dat naarmate je dit volhoudt, je lichaam en geest een stuk fitter worden!

110 meter hordelopen, in een recordtijd van 12,8 seconden; sneller en beter is er al 6,5 jaar niet. Merritt trainde jaren voor dit resultaat en wist van zijn gouden race, zijn moment suprême te maken.  Terwijl Merritt na zijn finish nog relaxed wat meters verder sprintte, zat ik snakkend naar adem in de trein naar Amsterdam. Aries Merritt is een getraind hordeloper, maar… hoe zou hij het doen tussen spoor 4 en 9 op een drukke ochtend op Utrecht Centraal? Reiziger in de spits; ook jij bent goed bezig!

Recent Posts