Hoe vaak wij de vraag gesteld krijgen, wat levert Facebook nu eigenlijk op? Is het wel waard om tijd en energie te stoppen in Instagram? Moeten wij niet ook iets doen met TikTok, Snapchat, chatboxen, voice search etc. Zie je af en toe door de bomen het bos niet meer door alle nieuwe online mogelijkheden die er geboden worden? Waar moet je nu wel in meegaan en waar niet in meegaan? Wanneer is een marketingactiviteit nu succesvol en wanneer niet? Deze vragen gaan steeds meer spelen en niet alleen in de zorg! In dit artikel lichten wij toe waarom je soms de nieuwste marketing hypes beter kunt negeren!

Marketing wordt steeds vaker impulsief ingezet

Alle (vooral) nieuwe online communicatiemogelijkheden maken organisaties ongeduldig. het moet NU en METEEN gebeuren anders mis je de boot! Steeds meer lijkt het of mensen gek gemaakt worden door alle hypes en waan van de dag, waarmee marketing meer en meer versnipperd en zonder duidelijk doel ingezet wordt. Herken je de drang om meteen te klikken als je een notificatie ontvangt op je mobiel? Het is zo verleidelijk om voortdurend toe te geven aan de grillen en impulsen van het moment. Maar zijn deze impulsen wel al jouw aandacht waard?

Elk online marketingkanaal wordt een doel op zich

Dankzij online marketing is het steeds gemakkelijker geworden om het directe effect van activiteiten en campagnes meetbaar te maken. De valkuil is alleen dat succes alleen nog maar afgemeten wordt aan het aantal likes, clicks en pageviews die er binnen komen. Dit resultaat is immers direct zichtbaar, maar wat zegt dit nu eigenlijk?

marketing draait om zaaien en oogsten

De resultaten die er werkelijk toe doen worden pas op termijn zichtbaar, zonder dat we ze onmiddellijk in cijfers kunnen uitdrukken. Een imago bouw je namelijk niet in een cijfermatig spreadsheet. Een imago bouw je in de hoofden en harten van je doelgroep. Over langere tijd, zodat je er op termijn de vruchten van kunt plukken. Van oudsher volgt marketing de wet van zaaien en oogsten. Wie alleen nog maar aandacht heeft voor oogsten, vergeet te zaaien voor morgen.

De lange termijn strategie ontbreekt

Dat laatste is precies wat er steeds vaker gebeurd. Marketing wordt niet meer vanuit een lange termijn strategie ingezet, maar steeds meer op de korte termijn, waar het alleen maar gaat om direct resultaat willen boeken. Wat is nu de stip aan de horizon waar je naartoe wilt? Is dat elke maand weer €500 aan Google Ads spenderen of nieuwe TikTok volgers erbij krijgen? Ons advies is: staar je niet blind op de laatste hypes, maar houd oog voor de lange termijn en kijk welke nieuwe marketing ontwikkelingen daaraan bij kunnen dragen. 

Een sterk merk bouw je door herkenning en herhaling

Fysiotherapiepraktijken hebben vaak niet de mankracht en financiële mogelijkheden om grote crossmediale marketingcampagnes op te zetten. Dit betekent dat je des te meer heel doordacht en weloverwogen je marketing moet inzetten. 

Een krachtig en waardevol imago bouw je door herkenbare uitingen en herhaling. Je kunt voortdurend met alle winden mee willen waaien en strategie vervangen door de laatste trends. Echter dit is én heel tijdrovend en vaak een te versnipperde, niet doelmatige manier van het inzetten van je marketing. De enige betrokkenheid waar het uiteindelijk om draait, is ervoor te zorgen dat je herkenbaar bent voor jouw doelgroep. 

Nieuw is niet altijd beter

Het lijkt wel of er tegenwoordig elke maand wel een nieuwe mobiele app, chatbox of social media platform gelanceerd wordt. De snelheid waarin nieuwe digitale ontwikkelingen elkaar opvolgen, geeft je wellicht het gevoel dat je achterloopt als je ze niet meteen toepast. Echter is dat ook zo?

Marketing draait om mensen, niet om de laatste technologie. Waar jouw doelgroep zich bevindt en door aangesproken voelt, verschilt per praktijk en per dienst. Met technologische snufjes en sociale platformen alleen raak je jouw doelgroep niet. Dat vraagt in de eerste plaats om inlevingsvermogen, inspiratie en inzicht in de behoeften en drijfveren van jouw doelgroepen.

Advies wel/niet meegaan in marketingtrends?

Wij adviseren om zeker wel de marketingtrends in de gaten te houden. Wees alleen selectief in de keuzes waar je wel en niet in meegaat en om welke reden. Op deze manier boek je het meeste resultaat op zowel de korte als de lange termijn!

 

Kunnen wij iets voor jouw praktijk betekenen?
Bekijk hier onze abonnementen of neem contact met ons op.

 

Recent Posts