We zijn het fiasco van Facebook omtrent de privacy nog niet vergeten. Facebook CEO Mark Zuckerberg vertelde eind april dit jaar dat hij bereid is om het bedrijf om te gooien. Privacy zal bovenaan staan in de nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast wil Facebook ook weer meer terug naar de basis van het platform, namelijk de interactie tussen personen faciliteren en niet tussen personen en bedrijven, wat nu steeds meer gebeurt. Wat betekent dit nu voor de bedrijfspagina van je praktijk? Kun je nu nog steeds jouw doelgroep bereiken via Facebook? 

 

Andere aanpak van Facebook

Het is je wellicht al opgevallen dat je berichten op je bedrijfspagina minder bereik opleveren dan voorheen. Dat kan heel goed kloppen! Zuckerberg, de oprichter van Facebook, heeft namelijk moeten beloven dat zijn bedrijf nu anders ingericht gaat worden. Het doel is om vanaf het begin vanuit veiligheidsoogpunt te bouwen. Zuckerberg begrijpt dat veel mensen denken dat Facebook de privacy kwestie niet serieus neemt. Desondanks is hij vastbesloten om dit goed te doen en zo goed mogelijk verder te gaan.

In de toekomst zullen mensen een social media platform willen wat gericht is op privacy. Privé momenten zullen alleen zichtbaar zijn voor mensen dat willen. Er worden tools ingebouwd waardoor mensen vanaf het begin zich veilig voelen met wat er wordt geplaatst en wat zij te zien krijgen.

 

Meer (veilige) interactie op Facebook 

Daarnaast is Facebook opgericht om ervoor te zorgen dat de relaties tussen mensen versterkt worden. Dit door het verbinden van mensen via berichten van vrienden en familie. Facebook heeft gemerkt dat er echter een andere trend op het platform aan het ontstaan is, namelijk dat mensen steeds meer berichten zien van Facebookpagina’s en urenlang door berichten scrollen zonder echt zinvolle interactie.

Facebook gaat berichten die conversaties en betekenisvolle interacties tussen mensen veroorzaken meer prioriteit en voorrang geven in het nieuwsoverzicht. Maar wat houdt dit precies in?

 

Facebook gaat meer koppelen met Instagram en Whatsapp

Facebook wil meer gaan koppelen met andere media, namelijk Instagram en WhatsApp. Dit werd in januari bekendgemaakt. Hoewel de drie sociale media als losse apps blijven bestaan, kan een Instagram-gebruiker op die manier een bericht sturen naar een WhatsApp-gebruiker en vice versa. Daarnaast zal Messenger veel sneller worden voor het optimale gebruik. In de toekomst is het mogelijk om via WhatsApp met Messenger te communiceren. Dit biedt ook meer interactiemogelijkheden voor eerstelijns praktijken, die dan niet meer verschillende middelen in de gaten hoeven te houden om met hun klanten te communiceren.  Dit zal op zijn vroegst in 2020 plaats gaan vinden. 

Daarnaast zal Facebook Messenger ook standaard end-to-end encryptie gaan gebruiken. Dit houdt in dat alleen de verzender en ontvanger het bericht kunnen lezen. Het is niet mogelijk voor anderen om te spioneren, ook niet voor de beheerders van de berichtenservice-app. Dit biedt mogelijkheden om via een beveiligde verbinding met jouw patiënten te communiceren.

 

Stimuleren van Groepen op Facebook

Facebook zal de optie Groepen meer gaan gebruiken. Groepen waar je lid van bent komen vaker voorbij. In de ogen van Facebook is dit waardevolle en relevante content die je in een veilige, besloten omgeving kunt delen. Je kunt straks ook berichten direct delen met een groep waar je lid van bent. Verder worden er updates uitgerold waarbij je groepen kunt vinden gebaseerd op interesses en Facebook’s algoritme zal groepen gaan voorstellen. Op deze manier wil Facebook meer “waardevolle content” creëren voor haar gebruikers. Het is echter nog niet mogelijk om te adverteren op basis van groepen. Maar wie weet… Facebook wil natuurlijk niet zijn inkomstenbron verliezen.

 

Bereik Facebook bedrijfspagina’s daalt nog verder

Het natuurlijke bereik van berichten op bedrijfspagina’s is sinds januari 2018 al fors afgenomen dit merken wij en jullie vast ook, maar zal met het oog op het nieuwe design en het stimuleren van het gebruik van groepen, nog verder terug gaan lopen. 

Wat kun je doen om te zorgen dat je jouw doelgroep toch blijft bereiken? Begin met het opzetten van een branded groep voor jouw fysiotherapiepraktijk. De groep is dan meteen gelinkt aan jouw bedrijfspagina, waardoor je ook weer meer verkeer naar je bedrijfsprofiel krijgt. De groep moet wel heel duidelijk een gemeenschappelijke deler vertegenwoordigen. Je kunt bijvoorbeeld groepen maken vanuit bepaalde aandoeningen en daar patiënten aan toevoegen die hiermee te maken hebben. 

Een groot nadeel is dat de content van je bedrijfspagina steeds minder zichtbaar wordt. Het organische bereik van je berichten was al klein, maar door de focus op groepen zal dit nog kleiner worden. Dus als je met jouw berichten toch de tijdlijn van jouw volgers wilt bereiken dan zal je moeten zorgen voor waardevolle en relevante berichten waar op gereageerd wordt. Een mooi voorbeeld hiervan is interviews met klanten/collega therapeuten, vacatures of gebeurtenissen (zwangerschap, diploma, etc.). 

 

Mooie voorbeelden van goedlopende bedrijfspagina’s van fysiopraktijken

Ondanks dat dit blog een negatieve indruk kan geven voor bedrijfspagina’s, is het zeker mogelijk voor eerstelijns praktijken om een goedlopende bedrijfspagina te hebben. Echter in de toekomst zal alleen nog maar meer gelden dat dit alleen het geval is als je mensen weet te bewegen tot het overgaan van interactie op je berichten. Hierbij werkt het niet als tag mensen in dit bericht, dit ziet Facebook namelijk als geen betekenisvolle interactie. 

Hieronder staan enkele voorbeelden van fysiopraktijken waar wij het social media beheer voor oppakken en die het goed doen op Facebook als het gaat om een hoog berichtbereik. Dit komt vooral door de persoonlijke content, de betrokkenheid vanuit het team en patiënten.

Er is een mooie balans van vlogs, berichten en foto’s waardoor de berichten aantrekkelijk blijven en uitlokken tot betrokkenheid.

facebook, toekomst,

 

Fysiotherapie Eys is minder indrukkend wat betreft het aantal volgers, maar maakte in de maand juli enorme sprongen qua bereik. Hoe kan dit? Therapeut Edwin heeft aan de 11zwemstedenzwemtocht meegedaan om een treurige privé gebeurtenis. Dit hebben wij live gedeeld op social media. Met deze berichten (interactie en betrokkenheid)  heeft Fysio Eys per bericht ineens gemiddeld 2000 mensen bereikt en meer dan honderden interacties bewerkstelligd. Allemaal mensen die met Edwin meeleefden en zijn verhaal op de voet volgden.

Tot slot wil ik Kuijs Fysiotherapie behandelen, die ook geen indrukwekkend aantal likes heeft maar waarbij door verfrissende content het bereik aanzienlijk is gestegen. Ook hier geldt: mensen zien graag ‘echte’ mensen en ‘echte’ verhalen.

Al met al hebben al deze bedrijfspagina’s het uiterlijk van een groep: actieve volgers (likes, delen), persoonlijke berichten en snelle reacties. Met oog op de ontwikkelingen die gaan plaatsvinden die te maken hebben met snelle berichtgeving, valt hier zeker nog winst uit te behalen! 

 

Conclusie

De conclusie die je kunt trekken uit deze blog is dat er als praktijk zeker nog kansen liggen om iets te bereiken met Facebook, maar dat het wel inzet vraagt van het team. Het plaatsen om het plaatsen was al niet de juiste manier om om te gaan met Facebook, maar wordt het alleen nog maar minder. 

Kun je hulp gebruiken bij je social media beheer of meer informatie over de nieuwe stappen van Facebook en wat dit betekent voor jouw praktijk? Neem dan zeker contact met ons op!

 

Auteur: Hans de Bruijne, ZorgPromotor en FysioPromotor

 

 

Recommended Posts