Nederland kent meer dan 8500 fysiotherapiepraktijken en meer dan 9000 vrijgevestigde fysiotherapeuten. Met zoveel concurrentie is de online vindbaarheid steeds meer een graadmeter voor de inloop van nieuwe patiënten. Een goede praktijkwebsite is de eerste stap naar een nieuwe patiënt, alleen wat is een ‘goede’ praktijkwebsite? Stel vragen als: Word je site nu gevonden door iemand met lichamelijke klachten? Spreekt jouw praktijksite vervolgens genoeg aan? Kan de potentiële patiënt vinden wat hij/zij zoekt? Leidt de website tot conversies? 

Een website promoot jouw praktijk 24/7 en dat is iets wat zelfs de beste salesman niet voor elkaar krijgt… Verder is het van groot belang dat je kijkt naar de invulling van je website. Voor wie schrijf jij je content en met welk doel? Wie wil je überhaupt aanspreken en wat wil je er mee bereiken. In deze blog geven wij belangrijke tips om jouw praktijkwebsite te optimaliseren.

 

Tip 1: Werk aan de snelheid van je praktijkwebsite

website, snelheid, fysiopromotor

8 seconden. Het is 1,58 seconden sneller dan het wereldrecord van Usain Bolt op de 100m sprint, maar ook de gemiddelde spanningsboog van jouw websitebezoeker. Dit is dus de tijd die je krijgt om de aandacht van de bezoeker te trekken. Binnen die 8 seconden kijkt een persoon voornamelijk naar zijn of haar klacht, niet naar jouw oplossing. Het is dus van uiterst belang dat een patiënt gelijk kan zien waarvoor hij of zij terecht kan bij jouw fysiotherapiepraktijk. 

Daarnaast heeft Google een zwak voor ‘snelle’ websites en beloont deze ‘daardoor’ met een hogere positionering. Je bent je er misschien niet altijd bewust van, maar laad een website die je zelf bezoekt niet snel genoeg, dan is de kans groot dat je er voor kiest om verder te gaan ‘surfen’. 

 

Tip 2: Zorg voor een goede Google vindbaarheid

Je site kan nog zo goed zijn qua boodschap en presentatie, maar als je niet gevonden wordt, heb je er niets aan. Zoals eerder vermeld draagt de laadsnelheid bij aan de gebruiksvriendelijkheid van een website, maar wat vindt Google nu allemaal nog meer belangrijk, wij geven een aantal quick wins voor je SEO optimalisatie (Google vindbaarheid):

 

  • Een bezoeker moet snel door je website kunnen navigeren
    • Maak gebruik van ‘CTA knoppen’. Call-to-Action zijn knoppen die schreeuwen om aandacht en dus zijn mensen snel geneigd om hierop te klikken. Laat ze bijvoorbeeld contact opnemen met je praktijk! Immers, het beste advies komt vanuit de de therapeut
      CTA, call to action, buttons, fysiopromotor

 

    • Een duidelijke structuur op je pagina helpt bezoekers sneller te vinden waar ze willen zijn. Gooi niet alle klachten/beweegprogramma’s/behandelingen op eenhoop, maar maak gebruik van verschillende koppen.

praktijkwebsite, menu, keuzes

 

    • Maak gebruik van duidelijke paginatitels. Zo hoeft een bezoeker niet onnodig tezoeken naar de juiste tekst en weet hij direct waarvoor hij op welke pagina moet zijn. Een goede paginatitel is voor google een signaal dat de pagina relevant is voor de zoek-wens van een bezoeker. Hierdoor komt hij hoger te staan.

praktijkwebsite, koppen

 

 

 

 

 

Je teksten moeten goed zijn opgebouwd en bestaan uit waardevolle content voor jouw doelgroep

  • Bezoekers van jouw praktijksite kunnen via het goed ingerichte navigatiesysteem zo op de juiste pagina komen, maar krijgen vervolgens een enorme lap tekst voorgeschoteld, juist amper tekst of een tekst die ze op elke andere fysio-site ook terug kunnen lezen.  Bij het opstellen van pagina teksten en artikelen is het daarom van belang dat er gebruik wordt gemaakt van unieke content, die aansluit bij de praktijk. Mensen willen lezen hoe jullie zijn klacht/probleem gaan oplossen, op welke manier, welke therapeut etc.

Een website bezoeker moet geholpen worden bij zijn of haar probleem.

  • Zoals al eerder aangegeven is een bezoeker van een pagina op zoek naar een oplossing voor zijn probleem. Het moet dus gelijk duidelijk zijn waarvoor ze bij jou terecht kunnen vanuit zijn of haar klacht beredeneert.

Google kijkt daarnaast onder andere naar de volgende punten;

  • Is de site klikbaar, kunnen bezoekers makkelijk komen waar ze willen zijn?
  • Hoe hoog is het bouncepercentage? Bezoekt iemand je website en klikt hij gelijk weer weg door bijv. het niet kunnen vinden van de juiste info? Dan telt google dit als een bounce. 
  • Is een website wat hij zegt dat hij is? Doet de link anders vermoeden dan de werkelijkheid, dan ziet google je niet als relevant en zal de website worden weggestopt onderaan de pagina’s.

Tip 3: Is je praktijkwebsite mobielvriendelijk?

Gemiddeld vindt ruim 50% van alle website bezoeken al plaats via een mobiele telefoon. Dat is veel en wordt alleen nog maar meer! Werkt jouw praktijkwebsite ook goed op mobiel? Responsive houdt in dat wat jij ook met je telefoon doet, of je scrolt, het toestel draait of in of uitzoomt, jouw website daarop reageert zodat deze altijd in de meest ideale vorm zichtbaar is voor de bezoeker. Dit is het minimale waar een mobiele site aan dient te voldoen. In een volgend blog ga ik meer in op een mobiele website.

Tip 4: Vormgeving van je praktijkwebsite

Mensen maken per dag ongeveer 35.000 (!!) keuzes, wat dus neerkomt op iets minder dan 1500 keuzes per uur. Denk bijvoorbeeld eens aan boodschappen doen en vol de schappen er uit zien..  Een groot deel van de keuzes die je maakt, baseer je wat je ziet. Uiterlijk, kleuren en dus vormgeving spelen hierin een grote rol. Zo gaat het ook met het kiezen voor een fysiotherapeut.  Jouw nieuwe patiënt moet zich goed en aangetrokken voelen bij wat jouw website pagina uitstraalt. Ben jij een praktijk die zich o.a. gespecialiseerd in sportfysiotherapie, maar is het eerste beeld wat er zichtbaar is, een ouder stel? Dan zul je niet snel (jonge) sporters binnen krijgen.  Zij zullen zich niet kunnen vinden in dit beeld en zullen daarom verder kijken of ze een praktijk vinden die wel in bij hun ‘verwachtingen’ past. 

 

“Every great design begins with an even better story…”   Welk verhaal vertelt jouw website?

praktijkwebsite, vormgeving, fysiopromotor, praktijksite

Kun jij bij de 3 bovenstaande sites zelf aangeven wat zij zouden kunnen aanspreken?! Wij helpen je. 

Beeldscherm links: Achter de schermen zijn wij de nieuwe locatie pagina’s voor FysioHolland aan het ‘vervangen’, waarin wij per pagina bekijken, wie de doelgroep is. Voor deze pagina, FysioHolland Medicort Kampong gevestigd in het clubhuis van SV Kampong, kiezen wij dus voor een sportieve uitstraling gericht op (top)sport. Op mobiel is de pagina veel actie gerichter en bevat de pagina minder informatie dan op desktop. 

Beeldscherm midden: Tandartspraktijk de Wolvenstraat is een jonge en stadse tandartspraktijk, compleet met de look en feel van de bekende ‘9 straatjes’.  In een gezellige, huiselijke en amsterdamse sfeer staan tandheelkundige zorg, persoonlijk contact met de patiënt en goede communicatie hoog in het vaandel.

Beeldscherm rechts: Van onze nieuwste website projecten,  is de website van psychologiepraktijk JIPP. Deze praktijk staat voor persoonlijk, kleinschalig en slagvaardig. Deze kenmerken hebben wij terug laten komen door verschillende patiënten aan het woord te laten en hun persoonlijke ervaringen te laten delen. 

Tip 5: Aan de slag met jouw praktijksite?

De ervaring van jouw (nieuwe) patiënt begint niet in de behandelkamer, maar al tijdens zijn zoektocht naar de juiste zorg. Als 80% van de zorgconsumenten zich online oriënteren bij het maken van een keuze voor de beste zorgverlener, dan moet je online ‘visitekaartje’ wel goed op orde zijn. Hoe is de online uitstraling van de praktijk? En hoe duidelijk en onderscheidend is je boodschap? 

Bij FysioPromotor kun jij eenvoudig je huidige website laten checken op de volgende punten:

  • Waar liggen de verbeterpunten voor jouw website?
  • Hoe kun je een hogere Google positie bereiken?
  • Hoe bedien je (potentiële) klanten nog beter via je website? 
  • Voldoet je huidige site aan verschillende technische eisen?

 

Daarnaast kunnen wij natuurlijk ook je nieuwe website bouwen. Bij ons is het geen 13 in een dozijn website. Met de praktijk denken wij goed na over het concept, de online doorvertaling van je identiteit, de doelgroepen die je wilt bedienen, de doelen die je wilt bereiken met de site en aan de hand daarvan bouwen en ontwerpen wij een site die helemaal aansluit bij jouw (praktijk)  behoeftes!

 

“Great web design without functionality is like a sports car with no engine”

 

Recommended Posts