5 tips voor het versturen van een succesvolle nieuwsbrief! 

De decembermaand is aangebroken, tijd voor de ‘leukste’ mailing van het jaar, toch? Het verbaast ons hoe weinig zorgorganisaties gebruik maken van e-mailmarketing. Het meest gehoorde argument wat wij terug krijgen is ‘ daar zitten onze patiënten toch helemaal niet op te wachten?’. We agree to disagree! Patiënten zitten inderdaad niet op spam te wachten. Echter, relevante praktijkinformatie wordt juist vaak heel goed gewaardeerd. Hoe zorg je dat jouw nieuwsbrief aanspreekt en niet als ‘spam’ beschouwd wordt? Wij hebben 5 e-mailmarketing tips voor jou!

 

Tip 1: Zorg dat je met je nieuwsbrief een duidelijk doel voor ogen hebt

Wat wil je bereiken met het versturen van nieuwsbrieven? Wil je meer bekendheid creëren voor bepaalde diensten/specialismen? Uitnodigen tot actie? Moeten de ontvangers naar jouw website komen? Wat je doel ook is, formuleer het voordat je begint. Dit maakt het bepalen van de inhoud een stuk eenvoudiger.

Zorg er ook voor dat je weet wie jouw doelgroep is. Zijn dat bestaande patiënten, collega’s of relaties? Weet wat jouw doelgroep bezighoudt en belangrijk vindt. Bied je bijvoorbeeld leefstijl coaching? Dan is jouw doelgroep waarschijnlijk geïnteresseerd in gezond leven en wellicht ook in milieu en natuur. Dan kun je ze tips mailen voor een suikervrij dieet, het inpassen van genoeg beweging in je dagelijkse leven of een onderzoek wat bijvoorbeeld alcohol of roken voor negatieve effecten heeft op een gezonde leefstijl. 

e-mailmarketing, fysiotherapie, fysiopromotor,

Tip 2: Maak je nieuwsbrief onderwerp zo pakkend mogelijk 

Je herkent het vast wel vanuit je eigen mailbox. Vaak stroomt deze over van nieuwe e-mails en heb je maar weinig tijd om er doorheen te lopen. Je gaat daarom filteren en opent alleen de nieuwsbrieven van een bekende afzender of een aansprekend onderwerp. Een van de grootste uitdagingen in e-mail marketing is het verzinnen van een prikkelende onderwerpregel. Zorgen dat je e-mail nieuwsbrief opvalt in de inbox, wordt steeds complexer. 

e-mailmarketing

Wil je dus dat jouw nieuwsbrief wel geopend wordt, gebruik dan de volgende tip:

“Een onderwerpregel moet net een cadeautje zijn:
een aantrekkelijke verpakking die iets weggeeft van de inhoud, maar niet te veel! “

Voorbeelden pakkende onderwerpen voor je december nieuwsbrief: 

  • Open deze nieuwsbrief voor jouw kerstcadeau! 
  • Bereken hoeveel je kunt besparen op jouw zorgverzekering in 2020
  • Goede voornemens? 10 tips om ze vol te houden!

Het onderwerp is natuurlijk afhankelijk van de inhoud, maar zorg in elk geval dat het onderwerp: 

  1. relevant is 
  2. kort en krachtig is (dat het in 1 regel te lezen is, anders wordt deze afgekapt) 
  3. uitlokt om de nieuwsbrief te openen

 

Tip 3: zorg voor een aansprekende lay out in je e-mailmarketing

Als de nieuwsbrief geopend is, is het vervolgens nog een hele kunst om de aandacht vast te houden. Net als elke andere vorm van communicatie is het belangrijk dat je de nieuwsbrief in een herkenbaar en aantrekkelijk jasje steekt. Het visuele doet besluiten of jouw ontvanger de nieuwsbrief wel of niet gaat lezen. Allereerst wordt de nieuwsbrief vaak heel snel gescreend. Spreken de beelden aan, dan wordt de bijpassende kop gelezen. Pas als deze ook aanspreekt, wordt de rest van de inhoud gelezen. 

Maak dus goed gebruik van herkenbare sfeerbeelden, afbeeldingen en bijschriften. Vermijd zoveel mogelijk (het liefst helemaal) het gebruik van stockbeelden. Deze zijn nietszeggend en hier voelt jouw doelgroep geen herkenning met de praktijk/zorgorganisatie. 

Daarnaast is het belangrijk dat de ontvanger jouw nieuwsbrief zowel op telefoon als laptop kan lezen. Pagina’s met tekst of beelden die buiten het beeldscherm vallen klikken mensen snel weg. 

 

Tip 4: Gebruik duidelijke koppen die uitnodigen tot lezen

Bij tip 2 heb ik het belang van een goede kop al even kort aangekaart. Vanuit het lezen van een kop wordt namelijk besloten of het onderwerp genoeg aanspreekt om verder te lezen. Gebruik dus een kop die uitnodigt tot lezen en meteen helder maakt waar het specifieke bericht over gaat. Het is bij een nieuwsbrief zeker niet nodig om je tot één onderwerp te beperken. Je kunt ook een aantal ‘nieuwsberichten’ brengen, bijvoorbeeld een stukje over een nieuwe dienst, een weetje over de fysiobranche, een therapeut uitlichten en een verwijzing naar een actie op jouw website.

Het is ook leuk om je kennis en expertise te delen. Beloon je lezer door hem aan nieuwe inzichten te helpen, te inspireren of te motiveren en adviezen aan de hand te doen die hij snel kan toepassen. Zorg ervoor dat de kop in 1 keer duidelijk maakt waar de inhoud van het bericht over gaat. 

Voorbeelden van duidelijke en aansprekende koppen zijn: 

  • Last van koude voeten? Lees onze tips
  • Hoe kom je uit een winterdip? 
  • Nieuwjaarsaanbieding: 50% korting op onze fitness abonnementen
  • Moeite om in slaap te komen? Lees onze zzzzzzlaap tips

Jouw lezer zal zelf filteren welk onderwerp wel of niet aanspreekt. 

 

Tip 5: Nodig in de nieuwsbrief uit tot het ondernemen van actie 

Als je wilt dat ontvangers reageren of overgaan tot het ondernemen van actie, zorg er dan ook voor dat je genoeg links in je nieuwsbrief opneemt naar bijvoorbeeld de website, Facebook, e-mail etc. Geef ook duidelijk aan wat het doorklikken oplevert. Bijvoorbeeld: 

  • Klik hier voor meer informatie 
  • klik hier als je teruggebeld wilt worden
  • Klik hier voor alle tips 
  • Download hier onze whitepaper 
  • Bekijk hier onze huiswerkoefening van de week 

Wil je ook aan de slag met e-mailmarketing binnen jouw fysiopraktijk? Onze FysioPromotors kunnen jou hierbij helpen. Bekijk onze mogelijkheden op https://www.fysiopromotor.nl/fysiopromotor-abonnementen/ of neem direct contact met ons op via WhatsApp, email, onderstaand contactformulier, social media of elke andere manier die werkt voor jou!

Blog is opgesteld door Kirsten Baane, eigenaar FysioPromotor

Recommended Posts