Hoe kan het dat sommige Instagrammers honderden likes krijgen op een bericht en dat je zelf niet verder komt dan een stuk of 10 likes per post? Het lijkt zo eenvoudig, gewoon even snel een foto plaatsen van bijvoorbeeld een behandeling, alleen een echte Instagrammer denkt over elke foto wel 10 keer na. Dit gaat denk ik wat te ver voor de meeste praktijken, maar met onderstaande tips kun je toch zeker wel heel wat meer uit je Instagram halen!


Tip 1: Zorg voor een pakkende biografie (BIO)

Zorg ervoor dat de biografie aantrekkelijk en in de tone-of-voice van je praktijk is geschreven. Het gaat om een krachtige introductie van je praktijk. Wie ben je, wat doe je en waar gaat jouw Instagram over? Bepaal je doelgroep en zorg dat je deze aanspreekt in je biografie. Dit is ook dé plek om te linken naar je website, omdat er geen links opgenomen kunnen worden in reacties of onderschriften. Een up-to-date link is van groot belang. 

Fysiopromotor, blog fysio, social media uitbesteden, fysiotherapie

Tip 2: Strategie Instagram Profiel

Nadat je je bedrijfsprofiel hebt aangemaakt (zie mijn vorige blog), is het tijd om nog verder te specificeren welke doelgroep je wil bereiken via dit kanaal. Houd hierbij rekening met het feit dat een kleine, maar betrokken doelgroep beter is dan een grote, minder betrokken doelgroep. Vooral nu het algoritme van Instagram is veranderd, is betrokkenheid van de content essentieel. Wanneer je posts geen interactie met gebruikers veroorzaken, zal je (net als bij Facebook) bijna niet meer op de tijdlijn van je volgers verschijnen. Na het bepalen van je doelgroep, is het tijd om je doel te bepalen. Wat wil je bereiken met dit kanaal? Denk aan bereik, websitebezoek, branding, leads, loyale klanten, autoriteit creëren enzovoort.

Tip 3: Denk in formats

instagram, fysiopromotor, blog, social media uitbesteden, fysiotherapie, fysiopraktijk

 

Voor veel praktijken is de grootste uitdaging om pakkende (visuele) content te bedenken. Het werkt daarom handig om in formats te denken. Zo kun je bijvoorbeeld elke week op woensdag een quote plaatsen in een vast template, op vrijdag een weekafsluiter en op zondag een oefening op video (om maar iets te noemen). Voorspelbaarheid is niet alleen prettig voor je volgers, maar het maakt het jezelf ook makkelijker om iets te bedenken. Bovendien dwingt het je als het ware om ook daadwerkelijk meerdere keren per week iets te plaatsen. 

Tip 4: Plaats altijd hashtags

Gebruik altijd hashtags (#) bij elke post. Zorg er wel voor dat je specifieke, relevante en beschrijvende hashtags gebruikt. Met het gebruik van een algemene hashtag, zal je je doelgroep niet snel bereiken. Naast het stimuleren van interactie hebben hashtags ook de eigenschap dat ze ervoor zorgen dat berichten niet zomaar van de radar verdwijnen. Normaal gesproken kom je geen hele oude berichten meer tegen op je tijdlijn, maar met het gebruik van hashtags kunnen mensen te allen tijde je bericht vinden wanneer zij zoeken naar jouw hashtag. Als dit een hashtag is die specifiek is, zal je bericht eerder in de zoekresultaten zichtbaar zijn. 

Het kan soms lastig zijn om te bepalen welke hashtags je het beste kunt gebruiken. Kijk dan ook een eens bij concurrenten of gebruik de handige tool Hastagger. Door een hashtag in te voeren, genereert de app een lijst met de nieuwste top-hashtags. Dit is gebaseerd op het Instagram-gebruik van anderen. Hashtagger is alleen beschikbaar als mobiele app. Een andere, vergelijkbare app is Jetpack App. Daarmee kun je snel en gemakkelijk een opgeslagen lijstje aan hashtags kopiëren voor je post.

Tip 5: Zorg voor een herkenbare uitstraling

Zoals eerder vermeld is het vaststellen van een bepaald format of onderwerp, evenals het bepalen van doel en doelgroep, belangrijk om je instagram strategisch goed neer te zetten. Daaropvolgend bepaal je op welke manier je foto’s/video’s wilt delen. Wat maakt het herkenbaar en onderscheidend? Denk daarbij aan het gebruik van dezelfde soort filter, het maken van foto’s op een bepaalde herkenbare manier (bijvoorbeeld altijd ingezoomd of vanuit een bepaalde hoek enzovoort). 

Als iemand op je bedrijfsprofiel belandt, dan vormt het overzicht van foto’s en video’s idealiter een mooi, herkenbaar geheel. De kwaliteit van je foto’s is minstens zo belangrijk. Bewogen, onscherpe of nietszeggende (stock) foto’s zijn uit den boze. 

Tip 6: wees creatief bij het posten van berichten

Wees bij het posten zo creatief mogelijk om de gebruiker te blijven boeien. Hiervoor zijn verschillende tools van Instagram beschikbaar, zoals:

  • Boomerang app; hiermee kun je grappige mini video’s maken die vooruit en achteruit worden afgespeeld. Een veelgebruikte app voor Instagram Stories
  • Hyperlapse; hiermee maak je aansprekende timelapse video’s met de standaard stabilisatie van Instagram
  • Layout; geeft je creatieve opties om meerdere foto’s naast elkaar te zetten, te draaien of te spiegelen

Tip 7: Zet Instagram Stories in

Stories is een feature van Instagram dat heel actief wordt ingezet en over het algemeen een hoger bereik oplevert dan reguliere plaatsingen. Je kunt er foto’s en video’s op delen die tijdelijk (24 uur) zichtbaar zijn. Uit onderzoek blijkt dat video’s op Instagram twee keer zoveel betrokkenheid genereren. Het is dus zeker de moeite waard om regelmatig korte video’s te maken en die via Stories te delen.

Hieronder vind je een voorbeeld van een story van FysioPromotor, waarin de eerste afbeelding een printscreen van een boomerang-video is en de tweede een printscreen van een video. Zoals je ziet kan je ook meerdere video’s en foto’s toevoegen.

stories instagram, instagram, social media uitbesteden, fysiotherapie, fysiopraktijk, fysiopromotor

Zinvol om Instagram uit te besteden?

De vraag waar veel praktijken mee worstelen is: is het zinvol om Instagram of uberhaupt social media volledig uit te besteden aan een bureau als FysioPromotor/ZorgPromotor? Het antwoord is ‘ja’ en ik zal je uitleggen waarom.

In principe levert het uitbesteden van alle Instagram activiteiten twee grote voordelen op:

  1. Het bespaart tijd
  2. Een bureau als FysioPromotor/ZorgPromotor heeft meer kennis en ervaring
  3. Door te werken met een gespecialiseerd bureau in de fysiotherapie, heb je nog als extra voordeel dat het bureau de markt goed kent en begrijpt.

De valkuilen als het niet goed kennen van de praktijk, niet de juiste tone-of-voice en de afstand kunnen allemaal overbrugd worden. Door korte lijntjes te houden, elke post voor plaatsing voor te leggen, naar de praktijk komen om te helpen met het juiste beeldmateriaal te verzamelen, het team te leren kennen en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden.

Als je na het lezen van deze blog overtuigd bent van de kracht en potentie van Instagram, schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Onze fysiopromotors staan voor je klaar!

Recommended Posts