Wordt het een steeds grotere uitdaging voor jouw fysiopraktijk om veel bereik te krijgen op Facebook? Dat kan heel goed kloppen, want Facebook maakt het steeds moeilijker voor bedrijven om organisch een groot bereik te bewerkstelligen. Daarnaast wordt Facebook als social media platform ook steeds minder populair.  In 2018 zijn er maar liefst ruim een half miljoen Nederlanders (640.000) afgehaakt van Facebook. Tijd voor iets nieuws dus! 

Instagram voor fysiopraktijken

Wij hebben inmiddels al voor heel wat fysiopraktijken een Instagram account aangemaakt en houden deze actief bij. Steeds wordt ons de vraag gesteld of Instagram nu wel of niet interessant is voor hun fysiopraktijk. Het antwoord is simpel: Wil je jongeren en jong volwassenen aanspreken (tot 40 jaar), dan is Instagram dé manier om ze te bereiken! Het social media-platform groeide in 2018 van 4,1 naar 4,8 miljoen gebruikers, een stijging van maar liefst 20 procent.

Wat voor soort social media platform is Instagram?

Om dit medium succesvol in te zetten voor jouw fysiopraktijk, is het belangrijk dat je eerst begrijpt wat voor soort social media platform het is en waar mensen op Instagram naar op zoek zijn. Instagram is een platform voor inspiratie. Gebruikers plaatsen foto’s en video’s van alles wat ze bezighoudt. Denk aan etentjes met vrienden, sportprestaties, festival bezoeken of een zelfgebakken taart. Het leuke aan dit medium is dat je ook weer vanuit je interesse, je kunt laten inspireren door anderen. Dit doe je door het plaatsen van hashtags en tevens hier op zoeken.  

 

Bedrijfsprofiel voor jouw fysiopraktijk op Instagram

Naast persoonlijke profielen zijn er ook veel bedrijfsprofielen. Instagram meldt zelf dat dit er in Nederland al ruim 200.000 zijn!! Het gebruiken van een bedrijfsprofiel heeft diverse voordelen ten opzichte van een normaal gebruikersaccount. In deze blog bespreken we de voordelen van een bedrijfsprofiel en vertellen we je hoe je een Instagram bedrijfsprofiel aan kunt maken!

 

Voordeel 1: Meer contactmogelijkheden

Wanneer je een bedrijfsprofiel opstelt kun je gemakkelijk diverse contactmogelijkheden toevoegen, waardoor bestaande en potentiële cliënten eenvoudig contact met je op kunnen nemen. Zo kun je een button toevoegen met het telefoonnummer van je fysiopraktijk, maar ook het e-mailadres is op die manier toe te voegen. Daarmee kunnen Instagram gebruikers door middel van slechts één klik contact met je opnemen. Wat helemaal handig is, is dat: Instagram bezoekers je adres ook direct kunnen aanklikken om een navigatie-app te openen. Zo kunnen ze eenvoudig een routebeschrijving krijgen waarmee ze jouw fysiopraktijk kunnen bereiken. 

Voordeel 2: meer inzicht

Met een persoonlijk account krijg je slechts inzicht in wat basis analytics om je succes te bepalen. Wil je meer in kunnen zien dan het aantal verzamelde likes en reacties per post? Dan biedt een Instagram bedrijfsprofiel uitkomst. Hiermee krijg je toegang tot allerlei interessante en nuttige statistieken, zoals het aantal keer dat je bericht bekeken is, het unieke bereik en de betrokkenheid. Ook zie je wanneer je volgers het meest actief zijn, wanneer je het beste een bericht kunt plaatsen en welke van je eerdere posts het meest succesvol zijn geweest. Ideaal dus om je strategie te bepalen en op steeds effectievere wijze content te delen met je volgers.

Voordeel 3: Mogelijkheid om te adverteren

Misschien wel de meest interessante optie voor je fysiopraktijk om echt op te vallen op Instagram is de mogelijkheid om te adverteren. Je Instagram bedrijfsprofiel stelt je in staat om advertenties (in de vorm van gesponsorde posts) op te zetten die weergegeven worden in de feed of in Instagram Stories.

Adverteren op Instagram geeft je de mogelijkheid om een groot bereik te realiseren onder een zeer relevante doelgroep, dankzij de uitgebreide mogelijkheden om je doelgroep af te bakenen. Wil je meer weten over wat adverteren op dit platform zo interessant maakt? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je hier graag mee verder!

Instagram-account aanmaken

Heb je nog geen account? Zo maak je er een aan (let op: je kunt meerdere Instagram-accounts aanmaken, bijvoorbeeld privé en zakelijk).

  1. Download de Instagram app via de App Store, Google Play of de Windows Phone Store – al naar gelang je toestel en voorkeuren.
  2. Eenmaal geïnstalleerd, open je de app door op het Instagram icoon te klikken.
  3. Tik op Registreren: voer je e-mail adres in en tik op Volgende. Let op: Je kunt je ook aanmelden met je Facebook-account, wat praktisch kan zijn als je (later) wilt gaan adverteren.
  4. Als je registreert met je e-mailadres, moet je een gebruikersnaam en wachtwoord maken
    (Let op: kies voor een zakelijke account je bedrijf of merk). Vul net zo veel profielgegevens in als je wilt en klik op Klaar.

 

In mijn volgende blog geef ik tips hoe je het meeste uit je account kunt halen. Houd onze Facebook, Instagram, Twitter en website dus goed in de gaten ;-). 

 

Recommended Posts