De marketingontwikkelingen gaan razendsnel. Als fysiopraktijk is het haast niet bij te houden wat interessant is voor de praktijk. Om je hier een handje bij te helpen hebben wij de meest belangrijke marketingtrends van 2020 voor fysiopraktijken op een rijtje gezet. 

 

social messaging apps worden steeds populairder

 

Wij zien dat praktijken in toenemende mate gebruik maken van whatsapp als communicatiemiddel naar patiënten toe. Sinds dit jaar biedt whatsapp ook whatsapp zakelijk, waardoor er nog meer mogelijk is. Ook zijn er initiatieven binnen de gezondheidszorg waarbij WhatsApp ingezet wordt als geautomatiseerde afsprakenservice. MijnZorgApp draait hier nu onder andere een pilot voor en wil deze dienst in 2020 beschikbaar maken voor al haar klanten. Wij vinden dit een erg interessante ontwikkeling voor fysiotherapiepraktijken, aangezien je op deze manier het voor jouw doelgroep nog gemakkelijker maakt om een afspraak in te plannen met de praktijk op een moment dat het hen het beste uitkomt.

Een andere interessante messaging app vinden wij Bundeling. Je kunt deze helemaal personaliseren in de huisstijl van je praktijk en daar bijvoorbeeld patiëntgroepen in aanmaken op verschillende aandoeningen. Jouw patiënten kunnen zich dan vrijwillig aanmelden voor de app en in een beveiligde omgeving met mede patiënten erover praten. De Bundeling app biedt daarnaast nog veel andere interessante features, zoals: een livechat, delen van nieuwsberichten en een smoelenboek. 

 

Personaliseren van je content 

Gepersonaliseerde marketing is waar het in 2020 nog meer om zal draaien. Facebook en Instagram kijken hier heel nauwlettend naar en geven bedrijven die hun content niet genoeg personaliseren haast geen ruimte meer om zonder betaalde campagnes bereik te bewerkstelligen. Traditionele reclame-uitingen worden steeds minder effectief. Mensen zien een boodschap ook als minder betrouwbaar of relevant als er geen herkenning is met de praktijk.
Personalisatie is werkelijk de toekomst voor online en offline marketing. Pas je boodschap aan op de doelgroep en zorg dat zij zich kunnen identificeren met je boodschap. Mensen willen mensen zien, geen bedrijven!

Plaats interactieve content 

Interactieve content wordt zeker voor social media steeds belangrijker. Je doelgroep wil interacteren met de praktijk. Dit kan bijvoorbeeld heel eenvoudig door het plaatsen van stories op Instagram en Facebook. Deze vorm van content groeit 15x sneller dan geplaatste content in de feed. 98% van de mensen op Instagram gebruikt Stories, waarvan een kwart van de bedrijven Stories zelfs dagelijks gebruiken. Deze vorm van content vormt de nieuwe maatstaf. De authenticiteit is hoog, het is laagdrempelig en roept op tot interactie. Daarnaast kun je veel elementen toevoegen aan bijvoorbeeld een Instagram Story waarop je kan reageren, zoals een poll of bijvoorbeeld een vragen(v)uurtje.

Een gemakkelijke manier van interactieve content zijn bijvoorbeeld het plaatsen van polls, tekstboxen, contests, quizjes, video’s… Enzovoorts. Dit kun je zowel in je stories doen als op je tijdlijn. De mogelijkheid tot interactie met merken is de reden waarom Instagram Stories en YouTube zo goed werken.

Videocontent blijft razend populair

Dagelijks wordt er 1 miljard uur aan online video’s bekeken: goed voor ruim 80% van de totale online consumptie wereldwijd. 72% van de consumenten kijkt liever een video over een dienst dan dat hij of zij een omschrijving leest.

Zeker op mobiel worden er veel meer video’s bekeken dan bijvoorbeeld blogs gelezen. Je doelgroep heeft er behoefte aan, je hoeft er alleen nog maar op in te spelen: op zowel YouTube als Facebook, Instagram en LinkedIn. Video past in iedere fase van de patient journey: voor bereik, voor de oriënterende patiënt, voor retentie en nazorg.

  • Onderzoek hoe video past in jouw strategie. Waar zoekt en kijkt je doelgroep naar? Hoe kun jij ze helpen door middel van een video?
  • Besef je dat video (nóg) meer indirecte effecten heeft op je praktijk dan bijvoorbeeld tekst. 
  • Experimenteer met video’s in je advertenties, op social media én YouTube.

Social groepen zijn terug van weggeweest

Mensen proberen steeds meer met elkaar te delen hoe ze over bepaalde diensten, ontwikkelingen, ideeën en onderwerpen denken. Groepen op social media bieden daar de uitkomst voor. Zo ontstaan er eigenlijk mini social networking communities. Grote kanalen als LinkedIn en Facebook voeren nieuwe mogelijkheden door die groepen ook steeds meer aan het licht brengen. Het is nu bijvoorbeeld ook mogelijk om als bedrijvenpagina deel te nemen aan een groep.

Tijd om op onderzoek uit te gaan dus! Zijn er groepen waarin je de discussie aan kunt gaan met je doelgroep? Welke groepen zijn interessant om zelf aan deel te nemen? Je kunt ook zelf groepen op Facebook starten. Bekijk ook het artikel over bedrijvenpagina’s op Facebook.

Marketingtrends

Kun je hulp gebruiken bij het inzetten van de juiste marketingtrends voor jouw praktijk?
Bekijk dan onze FysioPromotor abonnementen of neem contact met ons op. 

Later deze maand zullen wij ook nog een artikel plaatsen over: marketingtrends, meegaan of negeren.

Recommended Posts