Artikel: Kirsten Baane, eigenaar ZorgPromotor 

Werken in de mondzorg, betekent werken met mensen. Net als bij een huisarts, zijn mensen vaak gehecht aan hun tandarts. Als tandarts ziet u complete gezinnen terug in de behandelstoel. Van opa en oma tot de peuter van twee jaar die voor het eerst mee mag met papa, mama en grote broer of zus. Dit is enerzijds heel mooi, anderzijds geeft het ook direct de complexiteit aan van het aantrekken van nieuwe patiënten. Iemand stapt niet zomaar over van tandarts. Hoe trekt u toch nieuwe patiënten aan? 

Stap 1: Bepaal de behoefte om van tandartspraktijk te wisselen

Allereerst is het belangrijk om goed in kaart te hebben wanneer mensen op zoek zijn naar een nieuwe tandartspraktijk. Als u begrijpt waar ze vandaan komen en waar ze naartoe willen, kunt u hier in uw communicatie op inspelen. 

De meest voorkomende redenen om over te stappen van tandartspraktijk zijn: 

  • Verhuizen naar een andere woonplaats/gemeente 
  • Niet tevreden
  • Tandarts gaat met pensioen
  • Op zoek naar een specifieke behandeling/specialisme

Stap 2: Werk aan de online vindbaarheid van uw praktijk

Vervolgens is het natuurlijk de kunst om deze ‘zoekende’ patiënten in aanraking te laten komen met uw tandartspraktijk. Wist u dat in de eerste helft van 2020 maar liefst 72% van de Nederlanders van 12 jaar of ouder online naar informatie over gezondheid en leefstijl zocht(bron:CBS). In de leeftijdscategorie 25-45 jaar is dit zelfs 82%!!! Een goede online vindbaarheid biedt dus veel kansen voor uw tandartspraktijk. 

Nieuwe patiënten aantrekken via Google
Hoeveel nieuwe patiënten komen er bij uw tandartspraktijk binnen via Google? Heeft u wel eens gegoogled op relevante zoekwoorden als: tandarts, tandartsenpraktijk, mondhygiëniste, kiespijn, tandpijn, ontstoken tandvlees, in uw plaats? Komt uw tandartspraktijk op de eerste Google pagina tevoorschijn (liefst in de top 3)? Als het antwoord NEE is, dan ligt er nog een hele interessante markt voor het oprapen.

5 tips om de online vindbaarheid van uw tandartspraktijk te vergroten via Google

U kunt zelf door middel van SEO (zoekmachine optimalisatie) invloed uitoefenen op de vindbaarheid in Google. Hoe doet u dat? 

  1. Zorg dat u een website heeft die qua techniek helemaal voldoet aan de laatste Google richtlijnen. 
  2. Gebruik relevante zoekwoorden
  3. Zorg dat uw teksten zijn afgestemd op de behoefte van uw doelgroep
  4. Plaats actuele content 
  5. Werk aan uw interne en externe linkbuilding

“Every great design begins with an even better story…”   Welk verhaal vertelt uw website?

Stap 3: Laat online uw onderscheidend vermogen zien 

Als uw praktijk goed gevonden wordt op Google, dan bent u er nog niet. Mensen maken per dag ongeveer 35.000 (!!) keuzes, wat neerkomt op iets minder dan 1500 keuzes per uur. Een groot deel van de keuzes die u maakt, baseert u op wat u ziet. Uiterlijk, kleuren en dus vormgeving spelen hierin een grote rol. Uw nieuwe patiënt moet zich aangetrokken voelen bij wat uw website uitstraalt. Bent u gespecialiseerd in het behandelen van kinderen, maar is het eerste beeld op uw website een ouder stel? Dan is de kans groot dat uw doelgroep verder gaat zoeken naar een tandarts die wel bij hun ‘verwachtingen’ past. Wat vindt uw doelgroep belangrijk om terug te zien en te lezen? 

 

5 tips om van een websitebezoeker een nieuwe patiënt te maken

  1. Zorg voor herkenning. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Laat op de site persoonlijke beelden zien van de praktijk, de mensen die er werken en de doelgroepen die u wilt aanspreken. 
  2. Geef vertrouwen. U kunt zelf zeggen dat u goed bent, alleen dat wordt vaak niet als betrouwbaar gezien. Het is dus belangrijk dat de ervaringen van bestaande patiënten terugkomen op de site. Dit kan bijvoorbeeld door koppelingen te maken met ZorgkaartNederland, Zorgscore of Tandarts.nl, maar ook door patiënten hun verhaal te laten delen op video of in de vorm van een blog.
  3. Zorg dat elke pagina relevante informatie bevat en er representatief uitziet en niet alleen de homepagina.
  4. Maak het voor een bezoeker zo eenvoudig mogelijk om snel in contact te kunnen komen. Mensen willen niet zoeken op de site naar de contactgegevens van de praktijk.
  5. Zorg voor aantrekkelijke actuele content. Dit is belangrijk voor uw vindbaarheid en ook voor het vertrouwen. 

 

Kunt u hulp gebruiken bij het online aantrekken van nieuwe patiënten? 

Het team van ZorgPromotor staat voor u klaar om met de promotie van uw tandartspraktijk aan de slag te gaan! ZorgPromotor is een volledig gespecialiseerd communicatiebureau in de zorg. Profiteer van de Dental Magazine aanbieding.

 

Recent Posts