Social Media is een goede manier om online te communiceren met (potentiële) patiënten. Patiënten zijn over het algemeen erg tevreden over hun behandelaar en voelen zich heel betrokken. Het is dan ook leuk om ze te blijven voeden met alles wat er gebeurt in de fysiotherapiepraktijk. Naast berichten posten op uw tijdlijn, zijn stories erg populair en dat is niet voor niets. In deze blog leest u wat stories voor uw fysiotherapiepraktijk kunnen betekenen en waar ze aan moeten voldoen om het gewenste effect te bewerkstelligen. 

Wat zijn stories op social media?

Stories zijn berichten die gepost kunnen worden op instagram en facebook. Deze berichten zijn anders dan de gewone berichten die u kunt posten via de social media kanalen. Het verschil is, dat de stories maar 24 uur te zien zijn op uw social media pagina, daarna worden ze automatisch verwijderd. U kunt er daarna nog wel voor kiezen om verschillende stories te archiveren in ‘hoogtepunten’. Dit zijn een soort albums waar stories in geplaatst kunnen worden. Als ze hierin worden geplaatst, zijn de stories nog te zien totdat u de stories verwijderd uit de albums.

Waar staan de stories op sociale media?

Als u de stories plaatst op instagram of facebook staan ze bovenaan weergegeven in het nieuwsoverzicht van uw volgers. Hier kan iemand op klikken, zodat de story wordt getoond. Ook zijn de stories te vinden op de pagina zelf, als de bezoeker op uw profielfoto klikt. Als u een story als hoogtepunt opslaat, wordt deze voor langere tijd zichtbaar op uw pagina, boven de gewone berichten. Als er een hashtag wordt gebruikt in de story, is die ook te vinden wanneer bezoekers hashtags opzoeken in de zoekbalk van het desbetreffende social media kanaal.

Waar moet een goede story aan voldoen op social media?

Veel bedrijven posten stories zonder strategie. Dit zorgt vaak voor weinig betrokkenheid. Wat erg belangrijk is bij het posten op social media is dat u blijft beseffen dat het slechts een hulpmiddel is dat moet bijdragen aan een doel. Waarom gebruikt u social media? Tot welk doel moet het leiden? Er moet dus nagedacht worden over de boodschap die u als fysiotherapiepraktijk wilt overbrengen aan uw volgers. Waar moet de boodschap aan voldoen? Welke reactie verwacht u van uw volgers? Deze vragen moet u eerst beantwoorden voordat u een storie gaat ontwerpen en posten.

 

Verschillende manieren om een story op social media te gebruiken.

Een story op instagram of facebook kan op verschillende manier gebruikt worden met verschillende doeleinden. Zo kan er bijvoorbeeld een link gekoppeld worden aan een story, die naar een landingspagina of website van een fysiotherapiepraktijk kan leiden. Door omhoog te ‘swipen’ wordt de bezoeker meteen naar de website gestuurd. Dit kan echter met een bepaalt aantal volgers en bereik.

Als er een bericht gepost is op uw eigen social media pagina, kan er ook een story geplaatst worden met een korte melding of omschrijving over die desbetreffende post. Bezoekers kunnen dan zien dat er iets nieuws gepost is, zij hebben het wellicht gemist in hun nieuwsoverzicht. Zo wordt het bericht alsnog onder de aandacht gebracht.

Stories worden ook regelmatig gebruikt om bezoekers een kijkje te laten nemen in de praktijk zelf. Dit geeft een transparant beeld weer van uw praktijk, waardoor uw geloofwaardigheid stijgt. Zo zijn er nog veel meer manieren om een story op een creatieve manier te gebruiken.

Het ontwerpen van een goede story voor social media.

Om de herkenning te behouden van de fysiotherapiepraktijk, is het van belang om ook de stories te creëren op basis van de huisstijl die voor uw praktijk is ontwikkeld. Denk hierbij aan de kleuren, manier van schrijven, de fotografie etc. Om de continuïteit te behouden, kunnen er verschillende vaste templates ontwikkeld worden voor verschillende soorten stories. Een story is vooral bedoeld om een beeld weer te geven, een kwalitatief goede foto is daarom onmisbaar. Het beeldmateriaal dat wordt gebruikt voor de story, moet ook aansluiten bij de boodschap die vooraf is uitgedacht. Houd ook de verhouding van 25 procent tekst en 75 procent beeld in gedachte, bij het ontwerpen van de story. Zo blijft de story duidelijk en overzichtelijk. Ook omdat de story maar 30 seconde te zien in voordat het wegspringt, moet er ook niet te veel te lezen zijn.

Wat nog een goede toevoeging is, voor de story, is een call-to-action (CTA). Geef aan wat de bezoeker moet doen aan de hand van de geplaatste story. Voorbeelden hiervan zijn: lees meer, stel je vraag hier, bekijk nu, vind het hier, etc.

Wilt u meer weten over hoe u Social Media kunt gebruiken in uw communicatie- en marketingstrategie?

Wilt u meer weten hoe u Instagram en Facebook kunt inzetten in uw fysiotherapiepraktijk? Hoe maakt u een bedrijfsprofiel aan? Wat zijn de voordelen hiervan? Hoe maakt u succesvolle stories? Hoe verhoogt u uw bereik en zichtbaarheid? Neem contact met ons op, zodat wij u kunnen helpen met een succesvol social media beleid.

 

Recommended Posts