Kirsten heeft een blog geschreven voor Medisch Ondernemen. In deze blog legt ze uit hoe u van drie belangrijke zorgontwikkelingen marketingkansen kunt maken.

Corona heeft de wereld op zijn kop gezet. Veel van wat beschouwd werd als normaal, is nu ineens bijzonder geworden. Ook in de gezondheidszorg heeft corona geleid tot grote verschuivingen: sommige zorg kwam geheel stil te liggen, terwijl andere zorg in aangepaste vorm wordt gegeven, zoals via videobellen. Maar Corona is zeker niet het enige waar de zorg nu op moet anticiperen. Het personeelstekort neemt steeds meer toe, zorgkosten blijven stijgen en de toegankelijkheid en kwaliteit van zorg staan onder druk. Kortom: de zorg vraagt om verandering. Hoe kunt u deze zorgontwikkelingen omzetten in kansen voor uw fysiotherapiepraktijk?

Zorgontwikkeling 1: Van hulpvragende patiënt naar een klant met een zorgvraag.

Een besef dat steeds meer begint door te dringen binnen de zorg, is de verschuiving van een hulpvragende patiënt naar een klant met een zorgvraag. Dat betekent dat mensen ook steeds kritischer worden in hun zoektocht naar de juiste zorgverlener. De nieuwe zorgconsumenten zijn de millennials en generatie y. Deze generaties zijn gewend om zelf de regie te hebben over hun eigen zorg. Zij bepalen met welke zorgverlener ze in zee gaan en kijken kritisch naar de kosten en resultaten van de geleverde zorg.

Dit is tevens een groep die gewend is om met digitale middelen om te gaan. Zij vinden het makkelijk om via een app hun eigen medische gegevens bij te houden. Van bloedgroep en medicijnen tot de medische gegevens van de huisarts, ziekenhuis, laboratorium en fysiotherapeut.

Marketingkans bij klant met een zorgvraag

Waar u als fysiotherapiepraktijk aan moet denken is dat die ‘nieuwe klant’ steeds beter in staat is om zijn wensen te formuleren en praktijken te vergelijken. Dat gebeurt voornamelijk online, waar websites en klantbeoordelingen te vinden zijn. Daarom zal het onderscheidend vermogen van een fysiotherapiepraktijk een nog grotere rol gaan spelen. Als eigenaar van een praktijk moet u nadenken over uw positionering en een duidelijke visie voor de toekomst hebben. Op welke doelgroep(en) richt uw praktijk zich? Speelt uw praktijk in op de communicatiebehoeftes van uw doelgroepen? Welke regionale samenwerkingsverbanden kunt u aangaan? Is uw website goed vindbaar en geeft het duidelijke informatie aan uw doelgroepen? Maakt u al gebruik van zorgapps en andere e-health oplossingen? Allemaal vragen die ertoe leiden dat u deze zorgoplossing kunt omzetten naar een kans.

Zorgontwikkeling 2: Digitalisering van de zorg

Waren de zorgconsumenten in 2019 nog terughoudend ten aanzien van e-consults, is in 2021 beeldbellen al een stuk meer geaccepteerd. Eén ding kunnen we met zekerheid stellen: De corona crisis heeft het belang van kwalitatieve digitale zorg extra onderstreept. De ingezette transformatie van de zorg, waarbij het adagium is: ‘de juiste zorg, op het juiste moment met de juiste informatie en op de juiste plaats’, zal zich verder gaan uitkristalliseren. Volgens een onderzoek van ING kan in 2030 een vijfde van de huidige zorg op afstand worden gegeven en in de beleidsnota van 2021 lezen we dat het kabinet geld gaat steken in extra regelingen om digitale zorg te stimuleren. Ook zorgverzekeraars hebben e-health toepassingen hoog op de agenda staan dit jaar en willen investeren in e-health projecten die bijdragen aan value based healthcare.

Marketingkans bij digitalisering van de zorg

Er zijn nu al veel zorgcases bekend waar blended therapie succesvol wordt toegepast. Online zorg blijkt in deze gevallen gemakkelijker, efficiënter en goedkoper. Kijkend naar andere branches, dan kunnen wij de klok erop gelijk zetten dat we nu pas op het begin van de digitalisering staan. Door nu al actief ehealth toepassingen in te gaan zetten in de fysiotherapiepraktijk kan het team langzaam wennen aan het werken met digitale tools en het aanbieden van online zorg. Blended zorg biedt een hoop voordelen voor klanten (patiënten), zoals het 24/7 bereikbaar zijn, zelf controle hebben over de gezondheid en makkelijk in te passen in drukke tijdschema’s.

Door verregaande digitalisering wordt zorg op maat straks écht mogelijk. Dit wordt ook wel ‘personalized healthcare’ genoemd. Door de combinatie van het bijhouden van de data en kunstmatige intelligentie zijn gedrag en ziektes steeds beter te voorspellen. Van persoonlijke gezondheidsgegevens zoals bloedwaarden, gewicht en klachten tot aan gedrag en leefstijlgegevens. Hierdoor kan er (preventieve) zorg aangeboden worden voordat uw klant er behoefte aan heeft. Er zijn al verschillende zorgapps die aan de hand van deze data (steeds meer) zelflerend zijn. Ik adviseer om u hier meer in te verdiepen. Zo wordt er in de fysiotherapiebranche veel gebruik gemaakt van MijnZorgApp en in de huisartsen- en apothekersbranche van Uw zorg online. Binnen sommige ziekenhuizen wordt bijvoorbeeld met de BeterDichtbij en Luscii app gewerkt. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Als marketingtip wil ik meegeven om digitalisering niet als een bedreiging te zien, maar om het te omarmen.

Zorgontwikkeling 3: Gepersonaliseerde zorg

De kanttekening die veel zorgverleners hebben bij het digitaliseren van zorg, is dat het menselijke contact verloren gaat. Juist in de zorg is persoonlijk contact cruciaal. De digitalisering is een verlengstuk van de menselijke zorg, geen vervanging. Er is zelfs steeds meer behoefte aan zorg ‘op maat’. Gezondheidszorg is niet meer slechts een zaak van ‘er komt een patiënt bij de dokter’. Het draait meer en meer om gezondheid in plaats van de ziekte. Persoonsgerichte zorg is een aanpak die bewezen bijdraagt aan uitkomsten als gezondheidswinst en aan verbeteringen in het zorgsysteem.

Digitalisering maakt het mogelijk om steeds meer gepersonaliseerde zorg aan te bieden. De zorgverlener en klant vormen nog steeds het middelpunt in het gezondheidsproces maar zijn omgeven door digitale hulpmiddelen die naar nut en wens ingezet kunnen worden.

Marketingkans bij gepersonaliseerde zorg

Om te waarborgen dat het persoonlijke contact blijft, gaan zorgorganisaties steeds meer investeren in emotionele klantbetrokkenheid. Dat begint met verder kijken dan een diagnose of zorgindicatie, door echt inzicht te krijgen in de leefstijl van uw klanten. Wat zijn hun problemen, wensen, behoeften en verwachtingen? Juist in de zorg draait het om wat extra aandacht en betrokkenheid. Dit is iets wat verteld mag worden. U weet vast al lang dat beelden meer zeggen dan duizend woorden. Storytelling is bij uitstek dé manier om klanten en medewerkers emotioneel te raken, te boeien en te binden. Storytelling is de manier om betrokkenheid te creëren en je doelgroep te bereiken. Waarom? Verhalen wekken emoties op. En met emoties creëert u verbinding. Dit is wat u wil bereiken als verteller. Daarom is storytelling de manier om uw boodschap over te brengen.

Recommended Posts