Vier redenen waarom online patiënten naar jouw concurrent gaan – En wat je kunt doen om ze wel voor jouw praktijk te laten kiezen!

De zorgconsument is een kritische consument en geef ze eens ongelijk. Het gaat namelijk om de gezondheid van een persoon en dat gezondheid voor alles gaat, is in deze coronatijd nog maar eens extra duidelijk geworden. De grote vraag is nu: waarom kiest een zorgconsument voor jouw concurrent en niet voor jou? Ligt het aan de zorgverlening of heeft het iets met jouw online vindbaarheid en zichtbaarheid te maken? Als je antwoord het laatste is lees dan snel verder…

Lees hieronder de vier belangrijke succesfactoren van een website en zorg ervoor dat jouw website voldoet, zodat je geen online zorgconsumenten meer misloopt!

1# Een snelle laadtijd zorgt voor een hogere gebruiksvriendelijkheid van jouw zorgwebsite

Paginasnelheid is de tijd die een website pagina nodig heeft om te laden. Deze laadsnelheid wordt bepaald door verschillende factoren, zoals afbeeldingsgrootte, de server waar de website op draait, paginaopbouw en bestandsformaten.

Waarom is de laadsnelheid van jouw website zo belangrijk?

  1. De laadsnelheid is een belangrijke ranking factor voor Google. Zowel op desktop als mobiel, want anno 2020 vormt de mobiele versie van de content op jouw website de kern voor indexering en ranking door Google. Ranking? Indexering?

Ranking is de positie van webpagina’s in de organische Google zoekresultaten. Bovenin Google zie je eerst de betaalde Google Ads, daaronder staan de organische zoekresultaten. Ze zijn ‘gratis’, ze kosten alleen tijd. Indexeren is het registreren van pagina’s voor de databases van zoekmachines. Geïndexeerde pagina’s (kunnen) worden getoond in de zoekresultaten en vormen de basis voor de Google ranking.

Hoe hoger de ranking, hoe hoger jouw webpagina’s staan in de zoekresultaten. Het resultaat? Een grotere kans dat mensen contact met je opnemen.

  1. Een trage website heeft ook een negatieve invloed op de gebruikerservaring. Als je naar een website gaat, dan wil je toch ook dat direct alles te zien is? Bezoekers haken sneller af, als een pagina een lange laadtijd heeft. Dit is te zien aan de bounce rate, (het percentage bezoekers dat op jouw website terecht komt en de site verlaat zonder een tweede pagina te bekijken). Als bezoekers jouw website snel verlaten, is de kans natuurlijk kleiner dat ze contact met je opnemen.

De laadtijd van een website en de onderliggende websitepagina’s, is dus erg belangrijk voor het uiteindelijke succes. Benieuwd hoe jouw website ervoor staat? We helpen je graag bij het meten én het verbeteren van de laadsnelheid!

 

2# SEO-geoptimaliseerde teksten voor een betere leesbaarheid van jouw zorgwebsite

Voor een goede ranking in zoekmachines zoals Google of Bing, moeten de teksten SEO geoptimaliseerd zijn. SEO-teksten horen wij je denken? Hieronder leggen we uit wat SEO-teksten zijn én waarom ze zo belangrijk zijn voor jouw website.

Een zoekmachine kijkt naar de relevante informatie, op basis van de zoekopdracht die de consument heeft ingevuld. Het belangrijkste is dus dat jouw teksten relevant zijn voor bezoekers.

Waarom zijn deze teksten zo belangrijk? SEO-geoptimaliseerde teksten zijn belangrijk om meer relevant verkeer naar jouw website te krijgen. Simpel gezegd: SEO-teksten krijgen een betere waardering door Google, waardoor de website hoger in de zoekresultaten komt. Zichtbaarheid op de eerste drie posities is belangrijk, want daar klikken de meeste mensen op. Meer verkeer betekent meer bezoekers en dus ook meer potentiële zorgconsumenten.

Hoe schrijf je nu een goede relevante SEO-tekst?

Schrijf de tekst voor jouw doelgroep en houdt rekening met onderstaande punten:

  • Gebruik relevante zoekwoorden (zoals fysiotherapeut, fysiotherapeut + plaatsnaam, revalidatietraining etc.);
  • Benoem de zoekwoorden in titels en tussenkopjes;
  • Gebruik synoniemen voor het zoekwoord;
  • Probeer duidelijk te schrijven voor jouw doelgroep (zonder al te veel vaktaal).

Heb je hulp nodig bij het schrijven van goede SEO-teksten? Neem contact met ons op.

 

3# Met een clean lay-out navigeert u makkelijker door jouw zorgwebsite

De bezoekers van jouw website willen direct vinden waar ze naar op zoek zijn. Of dat nu de specialismes van de praktijk zijn, ervaringen van klanten, openingstijden van de praktijk of de contactinformatie is, deze informatie moet je als websitebezoeker direct kunnen vinden. Kan men de gewenste informatie niet vinden? Dan haakt de bezoeker af en zoekt hij simpelweg verder. Het is daarom belangrijk om jouw website lay-out af te stemmen op het doel van jouw bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan een goede structuur van het menu, duidelijke buttons en kort maar krachtige teksten.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het ontwerp van jouw website? Neem contact met ons op.

 

4# Jouw zorgwebsite voldoet aan de AVG-regels

De AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, gaat voor een groot deel over verantwoordelijkheid en transparantie. Wat doet je als zorginstelling met persoonsgegevens en wie hebben er inzicht in deze gegevens? Elke website met een formulier, zoals een contactformulier, of een inlogmogelijkheid moet voldoen aan de AVG-regels.

Voldoen aan de AVG is niet alleen verplicht, maar straalt ook een stuk betrouwbaarheid uit. Daarom is het belangrijk dat jouw website en zorgpraktijk voldoet aan de AVG-regelgeving.

Maar hoe kun je hiervoor zorgen? Hieronder geven we enkele tips:

  • Geef duidelijk aan hoe je de persoonsgegevens verwerkt;
  • Zorg voor een privacyverklaring;
  • Sla de persoonsgegevens veilig op;
  • Plaats een juiste cookiemelding.

Heb je vragen over het AVG-proof maken van jouw website, neem dan contact met ons op.

Recent Posts